225 Najlepszych Kryminałów Ever
W ramach dwóch
konkursów Bloggerzy wybrali 225 kryminałów, które uważają za najlepsze.
Pogrubiono te tytuły, które – w II etapie konkursu – zostały wybrane za
absolutnie NAJ, za kwintesencję kryminału, za majstersztyki i najcudowniejsze
crime story świata ;)
Pozwalam sobie
tę listę pozostawić tutaj nie tylko ku potomności, ale jako mojego osobistego
doradcę bibliotecznego J
Ciekawe, kiedy zdołam przeczytać je wszystkie…
Kopiujcie,
rozpowszechniajcie, drukujcie! To nasze wspólne dobro, stworzone przy pocie
czoła wielu bloggerów. Mam nadzieję, że poniższa lista będzie nie tylko
motywacją, ale i inspiracją do czytania, pisania i dzielenia się tym, co najlepsze.
· Adler-Olsen Jussi "Kobieta w klatce"
· Baldacci David "Władza absolutna"
· Barclay Linwood Największy lęk
· Barclay Linwood "Bez śladu"
· Bauwen Patrick "Tylko on wie"
· Beckett Simon "Wołanie grobu"
· Beckett Simon "Zapisane w
kościach"
· Bonda Katarzyna "Sprawa
Niny Frank"
· Brown Dan "Kod Leonarda da Vinci"
· Cain Chelsea "Obłęd serca"
· Carrisi Donato "Zaklinacz"
· Chattam Maxime "Tajemnice chaosu"
· Chmielewska Joanna "Całe zdanie
nieboszczyka"
· Chmielewska Joanna "Wszyscy jesteśmy
podejrzani"
· Chmielewska Joanna "Wszystko
czerwone"
· Christie Agatha "Dom nad Kanałem"
· Christie Agatha "Morderstwo na polu golfowym"
· Christie Agatha "Noc w Bibliotece"
· Christie
Agatha "Śmierć w
chmurach"
· Christie
Agatha "Tajemnica gwiazdkowego puddingu"
· Ciszewski Marcin "Mróz"
· Coben Harlan "Bez skrupułów"
· Coben Harlan "Niewinny"
· Coben Harlan "Sześć lat
później"
· Coben Harlan "W głębi lasu"
· Coben Harlan "Wszyscy mamy
tajemnice"
· Connelly Michael "Ciemność mroczniejsza niż noc
· Dahl Arne "Wody wielkie"
· Dahl Kjell Ola "Mały złoty pierścionek"
· Deaver Jeffery "Dar języków"
· Deaver Jeffery "Pod napięciem"
· Deaver Jeffery "Puste krzesło"
· Deaver Jeffery "Zegarmistrz"
· DeMille Nelson "Złote wybrzeże"
· Di Fulvio Luca "Drabina
Dionizosa"
· Drvenkar Zoran "Sorry"
· Eco Umberto "Cmentarz w
Pradze"
· Ellory R.J. "Cicha wiara w
anioły"
· Ellory R.J. "Śmiertelnie proste rozwiązanie"
· Faletti Giorgio "Ja zabijam"
· Franz Andreas "Ślady, których nie było"
· Grange
Jean-Christophe "Purpurowe rzeki"
· Grippando James
"Informator"
· Grisham John
"Drapieżcy"
· Hoag Tami "Głębiej niż grób"
· Hoeg Peter "Smilla w labiryntach śniegu"
· Holt Anne "Materialista"
· James Phyllis Dorothy "Zakryjcie jej
twarz"
· Jungstedt Mari "Upadły anioł"
· Kallentoft Mons "Ofiara w środku
zimy"
· Kawka Magdalena "Rzeka zimna"
· Kava Alex "Dotyk zła"
· Kava Alex "Granice
szaleństwa"
· Kava Alex "Łowca dusz"
· Kava Alex "Zło konieczne"
· Kazinski A. J. "Sen i śmierć"
· Kellerman Jonathan "Nad krawędzią"
· Kirino Natsuo "Ostateczne
wyjście"
· Koontz Dean "Fałszywa pamięć"
· Koontz Dean "Intensywność"
· Koryl Janusz "Ceremonia"
· Koryl Janusz "Urojenie"
· Krajewski Marek "Koniec świata w Breslau"
· Läckberg Camilla "Kaznodzieja"
· Larsson Åsa "Krew, którą
nasiąkła"
· Larsson Åsa "W ofierze
Molochowi"
· Larsson Stieg "Dziewczyna, która igrała z ogniem"
· Lehane Dennis "Ciemności weź mnie za rękę"
· Lehane Dennis "Gdzie jesteś,
Amando?"
· Lehane Dennis "Wypijmy, nim zacznie się wojna"
· Lewis Pam
"Idealna rodzina"
· Lindsey Davis "Srebrne świnki"
· Link Charlotte „Przerwane
milczenie”
· Ludlum Robert "Tożsamość Bourne'a"
· Lupton Rosamund "Siostra"
· MacBride Stuart "Dom krwi"
· Maciejewski Maciej "W piekle lepiej być nikim"
· Margolin Phillip "Nie zapomnisz
mnie"
· Marinina Aleksandra "Gra na cudzym
boisku"
· Marinina Aleksandra "Kolacja z
zabójcą"
· Marinina Aleksandra "Śmierć i trochę miłości"
· Masterton Graham "Krzywa Sweetmana"
· McDermid Val "Gorączka kości"
· McFadyen Cody "Cień"
· MacLean Alistair "Noc bez brzasku"
· MacLean Alistair "Siła strachu"
· Michaelis Antonina
"Baśniarz"
· Miłoszewski Zygmunt "Ziarno prawdy"
· Morgan Richard "Modyfikowany
węgiel"
· Mróz Remigiusz "Wieża milczenia”
· Nesbo Jo "Czerwone gardło"
· Nesbo Jo "Karaluchy"
· Nesbo Jo "Łowcy głów"
· Nesbo Jo "Pancerne serce"
· Nesbo Jo "Pierwszy śnieg"
· Nesser
Håkan "Karambol"
· Norman Hilary "Uwięzieni"
· Palmer Michael "Krytyczna
Terapia"
· Patterson James “Kolekcjoner”
· Patterson James W Sieci Pająka”
· Patterson James, Paetro Maxine "Czwarty lipca"
· Pessl
Marisha" Wybrane zagadnienia z fizyki katastrof"
· Reichs Kathy "206 Kości"
· Reichs Kathy “Deja Dead”
· Rose Karen "Umieraj dla mnie"
· Sheldon Sidney "Pamiętna noc"
· Spindler Erica "Z ukrycia"
· Stevens Chevy "Jak kamień w
wodę"
· Theorin Johan "Nocna Zamieć"
· Theorin Johan "Zmierzch"
· Wlazło Jerzy A. "Kot Syjonu"
· Wroński Marcin "Morderstwo pod cenzurą"
Udostępniłam i rozgaszczam się u Ciebie, gdyż kryminał/sensacja/thriller , to co kocham najbardziej:)
OdpowiedzUsuńPozwolę sobie skopiować tę listę ;)
OdpowiedzUsuńPozwolisz, że zrobię u siebie podstronę z tą listą? :)
OdpowiedzUsuńAleż proszę bardzo :)
UsuńSkopiowałam :-)
OdpowiedzUsuńbrakuje mi świetlickiego i grzegorzewskiej; hjortha/rosenfeldta też a o hagenie nie wspomnę. :(((
OdpowiedzUsuńTrylogia Świetlickiego jest. Jeśli chodzi o pozostałe nazwiska to cóż, nikt nie zaproponował, więc ich nie ma. Może zrobimy kolejną edycję w przyszłym roku i naprawimy to faux pas ;)
UsuńU mnie na blogu też już jest! :)
OdpowiedzUsuńCzy mogę przeczytać "Zapisane w kościach" przed "Chemią śmierci"?? bo jakoś fabuła mi bardziej leży....;)
OdpowiedzUsuńMyślę, że możesz, ale ominie Cię parę kwestii obyczajowych :) Bo choć trup to trup, w każdej książce inny, to jednak te książki luźno się ze sobą wiążą. Polecałam jednak czytanie cyklu po kolei :)
Usuńok! dzięki to będę czytać po kolei;))
UsuńPaulinko, podkradnę sobie Twoją listę, ok? :)
OdpowiedzUsuńBierz!
UsuńTyle kontrowersji i zupełnie skrajnych recenzji już czytałem na temat "Betonowego Pałacu" Grzegorzewskiej (niestety nie ma na liście), że gdybym dotąd jej nie czytał, to bym ją z pewnością w najbliższym czasie zdobył, żeby wyrobić sobie zdanie. Ale uwaga. Jest pewien typ ludzi, którzy naprawdę powinni sobie odpuścić czytanie tej książki, ale o tym dalej.
OdpowiedzUsuńKomu najbardziej spodoba się "Betonowy Pałac"?
=> Edwardowi
=> Znajomym Edwarda (byłym, aktualnym i przyszłym)
=> Fanom Tarantino i Rodrigueza. Jeśli lubisz ich filmy to najbardziej docenisz to, co tam się dzieje i lepiej idź się wysikać przed lekturą.
=> Rasowym Blokersom. Jeśli blokowisko to miejsce, które jest lub kiedyś było Twoim domem, to będziesz się naprawdę dobrze bawić przy tej lekturze (słyszałem, że dla kilku osób była to pierwsza przeczytana do końca książka i były zachwycone). Z drugiej strony czytałem też, że lektura była jak ponowne przeżywanie koszmaru z przeszłości.
=> Krakusom z osiedli. Jeśli znasz osobiście lub pośrednio typów czy też pewne typy ludzi z Bronowic, Azor, Nowej Huty, Kozłówka, Bieżanowa... wiele historii w tej książce może ci się wydać dziwnie lub nawet boleśnie znajomych.
=> Ludziom z dystansem i poczuciem humoru.
=> Ludziom, którzy się nie boją próbować nowych rzeczy oraz ludziom, którzy lubią pikantne.
Kto nie powinien w ogóle zbliżać się do tej książki:
Jeśli bardzo razi cię wulgarny język, sceny seksu, masturbacja, najebka, melanż i gówno, a słowo "spermoślina" wywołuje u ciebie odruch wymiotny (nie, nie ma takiego słowa w tej książce (chyba) ale generalnie wiadomo o co chodzi) to naprawdę, naprawdę nie kupuj tej książki. Nie warto. Niektórzy czytelnicy zgłaszają psychosomatyczne dolegliwości. Przypadek 'krimifantamania' był chyba jak dotąd najbardziej obrazowy i skrajny:
"Są książki, od których chce się wymiotować. Tak po prostu pieprznąć to wszystko, zatkać pięścią usta, pognać do kibla i puścić pawia. Są książki, które sprawiają fizyczny ból, ryją pazurami, gwałcą słowem, wpychają się we wszystkie otwory, wściekłe, atakujące, obrzydliwe. Książki męczące, obłąkane, przekraczające wszelkie granice, łamiące wszystkie tabu, zrywające ze wszystkimi regułami, urągające poczuciu przyzwoitości i smaku, odciskające w pamięci obrazy, których nijak się pozbyć nie można, choć bardzo by się chciało. (...) Nie mam złudzeń, że ta książka spodoba się wszystkim. Nie jestem nawet pewna, czy podobała się mnie. Ale jedno jest pewne: ta książka nie pozostawi nikogo obojętnym. Jest niepokojąca, mierzi i zachwyca, wywołuje emocje. A o to chyba chodzi w literaturze. "
Mam nadzieję, że moje trzy grosze pomogą wszystkim w podjęciu decyzji :]
Serdecznie dziękuję za tak rozbudowany i rzeczowy komentarz, aczkolwiek powinien on się chyba znaleźć tutaj: http://wswiecieslow.blogspot.com/2014/10/betonowy-paac-gaja-grzegorzewska.html ;)
UsuńPałac nie pojawił się na liście, bo owa lista została skompletowana przed jej premierą. Ale kto wie, może pora ją uaktualnić? :)
Pozdrawiam!
Można by dać listę na BookLikes. Chętnie to zrobię ;)
OdpowiedzUsuńDodałabym do tego jeszcze ŻNIWA ZŁA Roberta Gabritha. Genialna książka tego autora. Nazywana wręcz diabelską zagadką. Bardzo mi się podobała. Wczoraj dodali ją na Czytam Wszędzie w polecanych i sobie o niej przypomniałam.
OdpowiedzUsuńTa lista już się trochę zdezaktualizowała ;) Z nowości dodałbym przede wszystkim "Taniec Wdowca" Ricka Riordana, moje tegoroczne odkrycie. (i myślę, że do końca roku nie będzie miał konkurencji) Nie spodziewałem się po tym autorze kryminału, a tu proszę, mamy wszystko to co lubimy - wciągająca intryga (co ciekawe z branżą muzyczną w tle, coś nietypowego), wyrazistego bohatera, który za kołnierz nie wylewa i słoneczny Teksas w tle..
OdpowiedzUsuńZ najnowszych pozycji z gatunku dodałabym napewno rewelacyjną "Czwartą Małpę",mi osobiście bardzo przypadła do gustu,czytałam z ogromną przyjemnością . Polecam
OdpowiedzUsuń