Etap II
szczegółowe info o konkursie
72
czyli DRUGI konkurs
GŁOSOWANIE
POGRUBIONE TYTUŁY WYBRANO DO OSTATECZNEJ SETKI
· Adler-Olsen
Jussi "Kobieta w klatce"
· Alex Joe "Zmącony spokój Pani Labiryntu"
· Baldacci
David "Władza absolutna"
· Barclay
Linwood Największy lęk
· Barclay
Linwood "Bez śladu"
· Bauwen
Patrick "Tylko on wie"
· Beckett
Simon "Wołanie grobu"
· Beckett
Simon "Zapisane w kościach"
· Bonda Katarzyna "Sprawa
Niny Frank"
· Brown Dan
"Kod Leonarda da Vinci"
· Cain
Chelsea "Obłęd serca"
· Carrisi
Donato "Zaklinacz"
· Chattam
Maxime "Tajemnice chaosu"
· Chmielewska
Joanna "Całe zdanie
nieboszczyka"
· Chmielewska
Joanna "Wszyscy jesteśmy
podejrzani"
· Chmielewska
Joanna "Wszystko czerwone"
· Christie
Agatha "Dom nad Kanałem"
· Christie
Agatha "Morderstwo na polu golfowym"
· Christie
Agatha "Noc w Bibliotece"
· Christie Agatha "Śmierć w
chmurach"
· Christie Agatha "Tajemnica gwiazdkowego puddingu"
· Ciszewski
Marcin "Mróz"
· Coben
Harlan "Bez skrupułów"
· Coben
Harlan "Niewinny"
· Coben
Harlan "Sześć lat
później"
· Coben
Harlan "W głębi lasu"
· Coben
Harlan "Wszyscy mamy
tajemnice"
· Coben Harlan "Zaginiona"
· Connelly
Michael "Ciemność mroczniejsza niż noc
· Dahl
Arne "Wody wielkie"
· Dahl Kjell
Ola "Mały złoty pierścionek"
· Deaver
Jeffery "Dar języków"
· Deaver
Jeffery "Pod napięciem"
· Deaver
Jeffery "Puste krzesło"
· Deaver
Jeffery "Zegarmistrz"
· DeMille
Nelson "Złote wybrzeże"
· Di Fulvio
Luca "Drabina Dionizosa"
· Drvenkar
Zoran "Sorry"
· Eco Umberto
"Cmentarz w Pradze"
· Ellory R.J.
"Cicha wiara w anioły"
· Ellory R.J.
"Śmiertelnie proste rozwiązanie"
· Faletti
Giorgio "Ja zabijam"
· Franz Andreas
"Ślady, których nie było"
·
Grippando James "Informator"
·
Grisham John
"Drapieżcy"
· Hoag Tami
"Głębiej niż grób"
· Hoeg Peter
"Smilla w labiryntach śniegu"
· Holt Anne
"Materialista"
· James
Phyllis Dorothy "Zakryjcie jej
twarz"
· Jungstedt
Mari "Upadły anioł"
· Kallentoft
Mons "Ofiara w środku zimy"
· Kawka Magdalena
"Rzeka zimna"
· Kava Alex
"Dotyk zła"
· Kava Alex
"Granice szaleństwa"
· Kava Alex
"Łowca dusz"
· Kava Alex
"Zło konieczne"
· Kazinski A.
J. "Sen i śmierć"
· Kellerman Jonathan
"Nad krawędzią"
· Kirino
Natsuo "Ostateczne wyjście"
· Koontz Dean
"Fałszywa pamięć"
· Koontz Dean
"Intensywność"
· Koryl
Janusz "Ceremonia"
· Koryl
Janusz "Urojenie"
· Krajewski
Marek "Koniec świata w Breslau"
· Lackberg Camilla "Fabrykantka aniołków"
· Läckberg
Camilla "Kaznodzieja"
· Larsson Åsa
"Krew, którą nasiąkła"
· Larsson Åsa
"W ofierze Molochowi"
· Larsson
Stieg "Dziewczyna, która igrała z ogniem"
· Lehane Dennis "Ciemności weź mnie za rękę"
· Lehane
Dennis "Gdzie jesteś,
Amando?"
·
Lehane
Dennis "Modlitwy o deszcz"
· Lehane
Dennis "Wypijmy, nim zacznie się wojna"
· Lewis Pam "Idealna rodzina"
· Lindsey
Davis "Srebrne świnki"
· Link Charlotte
"Obserwator"
· Link
Charlotte „Przerwane milczenie”
· Ludlum Robert "Tożsamość Bourne'a"
· Lupton
Rosamund "Siostra"
· Maciejewski Maciej
"W piekle lepiej być nikim"
· Margolin
Phillip "Nie zapomnisz mnie"
· Marinina
Aleksandra "Gra na cudzym
boisku"
· Marinina
Aleksandra "Kolacja z
zabójcą"
· Marinina
Aleksandra "Śmierć i trochę miłości"
· Masterton Graham
"Krzywa Sweetmana"
· McDermid
Val "Gorączka kości"
· McFadyen
Cody "Cień"
· MacLean Alistair "Noc bez brzasku"
· MacLean Alistair "Siła strachu"
· Michaelis Antonina "Baśniarz"
· Miłoszewski
Zygmunt "Ziarno prawdy"
· Morgan Richard "Modyfikowany
węgiel"
· Mróz
Remigiusz "Wieża milczenia”
· Nesbo Jo
"Czerwone gardło"
· Nesbo Jo
"Karaluchy"
· Nesbo Jo
"Łowcy głów"
· Nesbo Jo
"Pancerne serce"
· Nesbo Jo
"Pierwszy śnieg"
· Nesser Håkan "Karambol"
· Norman
Hilary "Uwięzieni"
· Palmer
Michael "Krytyczna Terapia"
· Patterson
James “Kolekcjoner”
· Patterson
James W Sieci Pająka”
· Patterson
James, Paetro Maxine "Czwarty lipca"
· Pessl Marisha" Wybrane zagadnienia z fizyki katastrof"
· Reichs
Kathy "206 Kości"
· Reichs
Kathy “Deja Dead”
· Rose Karen
"Umieraj dla mnie"
· Sheldon
Sidney "Pamiętna noc"
· Sigurdardottir Yrsa "Pamiętam cię"
· Spindler
Erica "Z ukrycia"
· Stevens
Chevy "Jak kamień w wodę"
· Theorin Johan "Nocna Zamieć"
· Theorin
Johan "Zmierzch"
· Wlazło
Jerzy A. "Kot Syjonu"
· Wroński
Marcin "Morderstwo pod cenzurą"
· Zafón Carlos Ruiz "Cień wiatru"
72
Zasady:
Spośród wszystkich tytułów długaśnej listy utworzonej w etapie pierwszym wybierzemy wspólnie - drogą głosowania - ostateczną setkę.
Należy w komentarzu wybrać do 10 pozycji, które uważacie za absolutnie godne ostatecznej listy stu najlepszych kryminałów ever i - uwaga, tu mały chochlik - umotywować swój wybór! Może to być jedno zdanie, może być to wiersz, piosenka, obrazek....! Etap drugi będzie trwał tydzień (do 12. kwietnia). Może zostać przedłużony, gdyby nie udało się wyłonić ostatecznej setki.
UWAGA! Wybierajcie w swoich odpowiedziach po jednej książce danego autora! Nie chcemy, by jeden autor zdominował całą listę, gdy np. dodacie w swoim komentarzu 3 powieści Agathy Christie, 3 Arthura Conan Doyle'a i 3 Nesbo.
Przykład:
Należy w komentarzu wybrać do 10 pozycji, które uważacie za absolutnie godne ostatecznej listy stu najlepszych kryminałów ever i - uwaga, tu mały chochlik - umotywować swój wybór! Może to być jedno zdanie, może być to wiersz, piosenka, obrazek....! Etap drugi będzie trwał tydzień (do 12. kwietnia). Może zostać przedłużony, gdyby nie udało się wyłonić ostatecznej setki.
UWAGA! Wybierajcie w swoich odpowiedziach po jednej książce danego autora! Nie chcemy, by jeden autor zdominował całą listę, gdy np. dodacie w swoim komentarzu 3 powieści Agathy Christie, 3 Arthura Conan Doyle'a i 3 Nesbo.
Przykład:
1. Autor X, książka "*****"
2. Autor Y, książka "*****"
[...]
10. Autor Z, książka "*****"
UZASADNIENIE
e-mail
Tutaj maszyną losującą będę ja, tzn. ja wybiorę 3 najciekawsze uzasadnienia i to tym osobom sprezentowane zostaną kolejne książki ;) Ja, czyli maszyna losująca drugiego etapu, w przeciwieństwie do poprzedniej, jestem przekupna. Możecie mi kadzić, ile chcecie, pod warunkiem, że kadzenie będzie uzasadnieniem dla wybranej dziesiątki książek!
DO WYGRANIA:
Valerio Varesi, Z pustymi rękami
Anna Trojan, Jak makiem zasiał
Krzysztof Beśka, Trzeci brzeg Styksu
Powodzenia!
1. Agatha Christie - I nie było już nikogo
OdpowiedzUsuń2. Dennis Lehane - Wyspa skazańców
3. Stephen King - Zielona mila
4. Edgar Allan Poe - Opowieści miłosne, śmiertelne i tajemnicze
5. Camilla Läckberg - Niemiecki bękart
6. Paweł Pollak - Kanalia
7. Hubert Hender - Zapora
Myślałem że trzeba 10 a tu jest do 10 książek, trochę mi to ułatwiło bo nie było takie proste. Dlaczego taki wybór?
"I nie było już nikogo" pamiętam dokładnie do tej pory choć czytałem raczej dawno, pamiętam ten świetny klimat, poczucie odcięcia od świata, nieustanny strach bohaterów, że to oni będą kolejną ofiarą. To chyba ta książka zaszczepiła we mnie chęć do kryminałów. Byłem nią tak zaczarowany, że oglądałem nawet jej ekranizacje, rosyjską produkcje z angielskimi napisami, co dla młodego chłopaszka wcale nie było proste:)
"Wyspa skazańców" również za mroczny klimat szpitala psychiatrycznego,pewnego rodzaju odosobnienia bohatera, misternie prowadzonej zagadki oraz za niesamowite zakończenie, które zburzyło moje spojrzenie na treść tej książki( taki mózg rozwalony, co by nie mówić brzydko:D )
"Zielona mila" może średnio pasuje do działu kryminału, ale jest jedną z pierwszych i niewielu książek, które mnie naprawdę wzruszyły, mam też do niej duży sentyment. No i była podstawą do świetnej ekranizacji, którą wręcz uwielbiam.
"Opowieści miłosne, śmiertelne i tajemnicze" umieściłem tu też ze względu na sentyment, mroczny klimat i tajemniczość niektórych opowiadań.
"Niemiecki bękart" to chyba najlepszy kryminał skandynawski jaki czytałem, stwierdziłem więc, że nie mogło by go tu zabraknąć :)
"Kanalia" co może zadziwiające, ale za uczucia i emocje zawarte w książce, nieszczęśliwą miłość, nienawiść oraz zaskakujący, bardzo rozwinięty koniec.
"Zaporę" za bardzo ciekawe połączenie kryminału i horroru, czego nie czytałem i nie czułem dawno albo i nigdy. Ponadto mroczny klimat lasów i czającego się w nim psychopaty.
Nie wiem czy o takie uzasadnienie chodziło, okazuje się, że choć kryminałów czytam dużo to na listę dużo z nich się nie nadawało i ciężko było wybrać
naprawdę:)
1. Agatha Christie "Dziewięciu Murzynków" ("I nie było już nikogo") ––> tajemnicze morderstwa, misterna intryga, umiejętnie stopniowane napięcie, niesamowite zakończenie, na które nie można wpaść samemu.
OdpowiedzUsuń2. Carin Gerharsen "Domek z piernika" ––> znakomity debiut, autorka przełamuje konwencję mrocznych skandynawskich kryminałów, motywy mordercy znane są od początku, za sprawą jego pamiętnika. Rodzi się pomysł, by odłożyć książkę, gdyż rozwiązanie zagadki jest tak oczywiste. Nic bardziej mylnego, autorka zwodzi czytelnika, bawi się jego kosztem. Zakończenie jest tak nieprzewidywalne, że czytelnik łapie się na tym, że cofa się do początków książki, by znaleźć choćby maleńką zapowiedź takiego finału.
3. Karin Slaughter "Tryptyk" ––> 3 części = 3 różne perspektywy – detektywa, podejrzanego i mordercy, nagłe zwroty akcji, wszystko wywraca się nagle o 180 stopni i to kilka razy, autorka bawi się z czytelnikiem, nieprzewidywalne zakończenie.
4. sir Arthur C. Doyle "Znak czterech" ––> klasyka gatunku, moim zdaniem najlepsza jego powieść, misterna intryga, zaskakujące zakończenie, którego nie sposób się domyślić, drobiazgowe wytłumaczenie zagadki przez Holmesa.
5. "Niespokojne kości" ––> tajemnicze morderstwo, drobiazgowe śledztwo, pierwszoosobowa narracja pozwala zobaczyć świat oczami głównego bohatera, który prowadzi czytelnika przez średniowieczny świat, świetnie oddane tamtejsze realia, prosty język, liczne opisy prymitywnych zabiegów, misterna intryga, budowanie napięcia, zaskakujące zakończenie.
6. Umberto Eco "Imię róży ––> tajemnicze morderstwa mnichów, drobiazgowe śledztwo, średniowieczny klimat, intrygujące zakończenie. Muszę przyznać, że nie czytałam książki, ale widziałam film, który myślę, że oddał klimat powieści.
7. Anthony Horowitz "Dom jedwabny" ––> styl wzorowany na Doyle’u, nowe przygody Sherlocka Holmesa, misterna intryga, drobiazgowe śledztwo, zaskakujące zakończenie, dbałość o szczegóły, by jak najwierniej oddać klimat, jaki roztacza wokół siebie ten słynny detektyw.
8. Val McDermid „Syreni śpiew” ––> wciągająca fabuła, trzecioosobowa narracja przeplatana z pierwszoosobową (dziennik mordercy), dzięki czemu można zobaczyć te same zdarzenia z różnych perspektyw, zaskakujące zakończenie.
9. Hilary Norman "W sieci kłamstw" ––> misterna intryga, nagłe zwroty akcji, zaskakujące zakończenie, sympatyczni bohaterowie detektyw Samuel Beckett i pani psycholog Grace Lucca oraz pokrzywdzona przez los Cathy, która jednej nocy straciła oboje rodziców i co gorsza stała się główną podejrzaną o ich zamordowanie.
10. Jeffery Deaver "Kolekcjoner kości" ––> makabryczne morderstwa, nagłe zwroty akcji i zaskakujące zakończenie. Choć mam wątpliwości, czy można zakwalifikować tę powieść do kryminałów, to bardziej thriller psychologiczny.
Moim zdaniem niektóre pozycje na liści nie pasują. Jeffery Deaver pisze thrillery, Stephen King – horrory, Tess Gerritsen – thrillery medyczne (wyjątek z listy: „Osaczona”), John Grisham – thrillery prawnicze. ;) Dlatego nie mogłam wytypować "Misery", choć mnie kusiło.
wiki.t@interia.pl
1. „Bielszy odcień śmierci” Bernard Minier
OdpowiedzUsuń2. „Ojciec chrzestny” Mario Puzo
3. „Anioły i demony” Dan Brown
4. „Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet” Stieg Larsson
5. „Kamieniarz” Camilla Läckberg
6. „I nie było już nikogo” („Dziesięciu Murzynków”) Agatha Christie
7. „Maska śmierci” Cody McFadyen
8. „W ułamku sekundy” Alex Kava
9. „Poziom śmierci” Lee Child
10. „Kolekcjoner kości” Jeffery Deaver
Nie mogę wbić komentarza w całości, muszę podzielić na dwie części. Mam nadzieję, że doczytasz w do końca ;)
Paulino, chciałabym Cię zaprosić na podróż pełną przygód! Jako fanka kryminałów na pewno ulegniesz pokusie, ale zaopatrz się w najpotrzebniejsze rzeczy: mocne nerwy, bo czeka Cię istna jazda bez trzymanki, dedukcję, bo będzie mnóstwo zagadek do rozwiązania, swoją wrażliwość schowaj do szuflady, bo krew się poleje, a trup będzie się ścielił gęsto. Gotowa do drogi? To zaczynamy.
Załóż grubą kurtkę i ciepły szalik, o rękawiczkach też nie zapomnij, bo wybieramy się w Pireneje razem z Bernardem Minierem. Co nas tam czeka? Oczywiście morderstwo. Ciało zostało umieszczone w kolejce górskiej, ale ciało konia i to bez głowy! (Głowę konia znajdziemy w innym miejscu, ale o tym potem, bo to będzie zupełne inna historia). Zaintrygowana? Zajrzymy jeszcze do szpitala psychiatrycznego dla najgorszych szumowin, spędzimy tam nieco czasu i przyjrzymy się jednemu pacjentowi. Wiele tropów, mnóstwo poszlak, ale czy znajdziesz punkt wspólny i rozwiążesz zagadkę? Dostrzeżesz "Bielszy odcień śmierci"?
Tak, jak obiecałam teraz zmiana klimatu, bo wybieramy się na Sycylię (chociaż do USA też skoczymy) i odwiedzimy „Ojca chrzestnego”. Tę historię dobrze już znasz, ale żeby wprowadzić w odpowiedni nastrój kliknij tu: http://www.youtube.com/watch?v=x8KHXKOji4Q i pozwól aby gangsterski półświatek Cię pochłonął po raz kolejny. To propozycja nie do odrzucenia, pamiętaj! Spędź trochę czasu z bohaterem, który wpisał się już w kanon, obserwuj potęgę mafijnych rodzin, poznaj smak zemsty.
Zostaniemy w tych włoskich klimatach nieco dłużej, w porządku? Ciepło, ładne widoki, dobre jedzenie, więc możemy tu spędzić więcej czasu. Z Sycylii przeniesiemy się do Watykanu i wraz z Robertem Langdonem uratujemy świat. No dobra, lekka przesada, ale czeka nas poważne zadanie, a czasu mamy niewiele. Co przewidziane w pakiecie? Wizyta w archiwach watykańskich, odkrywanie tajemnic, poszukiwanie znaków, a w perspektywie niebezpieczny wybuch antymaterii. „Anioły i demony” zapewnią nie lada rozrywkę.
ciąg dalszy
OdpowiedzUsuńTeraz hop do Szwecji, ostatnio bardzo modne miejsce i należy tam bywać, a zawdzięczamy to Larssonowi, który był chyba prekursorem nowego trendu literackiego, jakim są skandynawskie kryminały. Czeka nas odkrywanie tajemnicy rodzinnej, bo przecież każda rodzina ma swojego trupa w szafie, prawda? W rozwiązaniu tej zagadki będą nam towarzyszyć Mikael (dziennikarz) i Lisbeth (dość oryginalna postać). Co ukrywają „Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet”? Jako suwenir darmowa prenumerata magazynu Millenium.
Skoro już jesteśmy w Szwecji, to na chwilę możemy wpaść do Fjällbecki. Nie będzie tu może nerwowego rwania włosów z głowy, latających flaków i innych atrakcji rodem z CSI, ale nudzić się nie będziemy. W końcu mordercę trzeba dorwać i dowiedzieć się, co „Kamieniarz” nawywijał. Przy okazji poobserwujemy sobie codzienne życie w szwedzkiej mieścinie i może będziesz miała możliwość kopnąć irytującego komisarza Mellberga. To tak dla złapania oddechu przed dalszą podróżą.
Na wyspie, którą odwiedzili bohaterowie kryminału Agathy Christie, na pewno nie chciałabyś się znaleźć. Dlaczego? Ponieważ żadna z tych postaci nie uszła z życiem. Będziemy obserwować z bezpiecznej odległości. Znasz dziecięcą wyliczankę o Dziesięciu Murzyniątkach? Będzie ona bardzo istotna, ponieważ morderca posłużył się nią jako inspiracją. Dziesięć osób, których z pozoru nic nie łączy, jest odcięta od świata i po kolei umierają, to znaczy zostają zamordowani. Musisz jednak pamiętać, że nikt nie opuścił tej wyspy żywy, a więc jaki los spotkał zabójcę?
Zrobimy szybki myk na drugą stronę świata i zawitamy do Ameryki, gdzie spełniają się marzenia, a po ulicach biegają seryjni mordercy. Przyszedł czas na coś o wiele mocniejszego, będzie od razu z grubej rury: okrutne potrójne morderstwo. Smoky Barett i jej ekipę już znasz, więc na pewno będziesz chciała tu zostać nieco dłużej. Spróbujesz odgadnąć, kto nosi „Maskę śmierci”?
Teraz musisz poznać Jacka Reachera. Zapewniam, że skradnie on Twoje serce. To były żandarm, teraz włóczy się po świecie bez żadnych zobowiązań, lubi się bić, jest przebiegły, błyskotliwy i niebezpieczny, przystojny oczywiście też (a tak przy okazji, obsadzenie Toma Cruise’a w tej roli to zbrodnia sama w sobie). Tam, gdzie się pojawia, trup zaczyna ścielić się gęsto. I jak go tu nie pokochać? W jego towarzystwie czeka Cię mnóstwo wrażeń. Przekonaj się sama, jaki jest „Poziom śmierci”.
Profilowanie morderców to ciekawa fucha, prawda? Spotkamy się z ekspertką w tej dziedzinie, ale Wy się z Maggie już chyba znacie. To będzie okazja, aby pogadać i powspominać stare czasy. W międzyczasie przyjrzymy się kolejnemu psycholowi, który lubi mordować. Długo tu nie zabawimy, bo akcja pędzi szybko, ale na pewno zostaniemy wciągnięte w niebezpieczną grę. Dreszczyk emocji zapewniony, bo „W ułamku sekundy” wiele się może zdarzyć.
Na koniec odwiedzimy kolejnego sławnego ‘łapacza’ przestępców. Jest to może osobnik dość zrzędliwy, ale bardzo dobry w swoim fachu. To będzie świetna okazja, aby dobrze się przyjrzeć pracy kryminalistyka i dowiedzieć się, w jaki prawidłowy sposób bada się miejsce zbrodni. Każdy najmniejszy pyłek może nam podpowiedzieć, kim jest „Kolekcjoner kości”.
Mam nadzieję, że ta podróż spełniła Twoje oczekiwania choć w minimalnym stopniu i dobrze się bawiłaś ;) Wszystkie zażalenia (bądź zachwyty) kierować na maila: jagiena@op.pl
:)
1. Simon Beckett - "Chemia śmierci" ----> Na okładce widnieją słowa „Już po trzydziestu sekundach przechodzi cię dreszcz. Po minucie masz serce w gardle. A kiedy kończysz czytać, dziękujesz Bogu, że to tylko powieść.” Z tymi słowami zgadzam się w 100%. Przeczytanie tej książki to było dla mnie naprawdę niezłe przeżycie. Dodatkowo zaskakuje do ostatniej strony - dosłownie!
OdpowiedzUsuń2. Anna Fryczkowska - "Kobieta bez twarzy" ---> Mimo, że polskie kryminały często są oceniane słabo, to ta książka jest naprawdę świetna i dla mnie osobiście na dzień dzisiejszy jest to jeden z najlepszych naszych ojczystych kryminałów.
3. Tess Gerritsen "Ogród kości" ---> Ta książka wywołała u mnie mnóstwo emocji, ale przede wszystkim to od niej zaczęła się moja fascynacja medycyną dawnych czasów. Książka świetna, ale to już norma u tej autorki.
4.Thomas Harris -"Milczenie owiec" ---> Od tej książki zaczęłam przygodę z kryminałami i zakochałam się w tym gatunku. Książka genialna, mocna, przerażająca. Działa na wyobraźnię.
5. Jack Ketchum -"Dziewczyna z sąsiedztwa" ---> przerażająca, zainspirowana prawdziwą historią. Tutaj największym potworem jest człowiek. Aż ciężko uwierzyć, że takie rzeczy się dzieją.
6. Paweł Pollak "Gdzie mól i rdza" ---> polski kryminał, który dorównuje tym zagranicznym. Trzyma w napięciu, jest ciekawy po różnymi względami. Autor bawi się z czytelnikami w kotka i myszkę.
7.Elizabeth Haynes - "W najciemniejszym kącie" ---> świetna, emocjonalna książka poruszająca wiele problemów np. nerwica natręctw, przemoc domowa, strach.
8. Lisa Gardner - "Sąsiad" ---> autorka odwaliła kawał dobrej roboty, stworzyła świetnych bohaterów, jednego w ogóle nie mogłam rozgryźć. Pełno tu mrocznych tajemnic.
Email: karen15@onet.pl
Mamy dopiero 35 propozycji do ostatecznej listy, choć kilka się pokrywa - do dzieła, ludzie (choć już mam problem z wyborem:P)
OdpowiedzUsuńWitam ponownie ;)
OdpowiedzUsuńJa osobiście uważam, że na liście 100 najlepszych kryminałów wg blogerów powinny znaleźć się następujące pozycje (alfabetycznie;]):
1. Brown Dan - "Anioły i demony" - była to jedna z niewielu książek, która pochłonęła mnie całkowicie. Nie mogłem się od niej oderwać nawet na chwilę, a kiedy musiałem, to wszędzie zabierałem ją ze sobą i czytałem w każdej możliwej chwili, nawet kiedy było to tylko kilka minut, aż do ostatniej strony. Wykreowała ona także bardzo fajną i dobrze rozwiniętą w kolejnych tytułach cyklu postać.
2. Chandler Raymond "Głęboki sen" - Klasyka gatunku. Świetna książka, genialny klimat, rewelacyjna postać główna. No i co tu dużo mówić, dużo skojarzeń z, chyba jeszcze lepszym, filmem.
3. Christie Agata "I nie było już nikogo" - Jedna jedyna książka, którą czytałem, Christie, ale mimo to nie boję się powiedzieć, że najlepsza. Klasa sama w sobie.
4. Conan Doyle Arthur Sir "Znak czterech" - Conan Doyle jest mistrzem kryminały i nic oraz nikt tego nie zmieni. Jest też twórcą jednaj najważniejszych postaci kryminału ever - każdy wie o kim mówię. A "Znak czterech" to jedna z najlepszych jego pozycji. Powinien się znaleźć w tym zestawieniu.
5. Eco Umberto "Imię róży" - "Kryminał dla inteligentów" a zarazem jedna z najważniejszych książek XX w. Jak przebrniesz przez pierwsze 100 stron to później się w nim zakochasz.
6. Larsson Stieg - "Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet" - pierwsza i najlepsza część cyklu Millenium. Dawno się tak dobrze nie bawiłem z książką w ręku. Drobiazgowa, zwyczajna, klimatyczna, rozciągła? ale jednak wszystko się w niej klei i nie ma dłużyzn. Od jej przeczytania polubiłem kanapki z żółtym serem i ogórkiem kiszonym ;)
7. Hammett Dashiell "Papierowy człowiek" - kolejny klasyk kryminału i twórca ciekawej postaci jaką był Sam Spade. I po mimo, iż "Sokół maltański" jest bardziej znany (pewnie za sprawą filmu) to mnie jednak w pamięci zapadł właśnie "Papierowy człowiek" ze swoim powolnym i niewymuszonym klimatem.
8. Perez Reverte Arturo "Szachownica flamandzka" - pierwsze moje spotkanie z tym hiszpańskim autorem, ale bardzo udane. Ciekawa intryga i fajny styl sprawiły, że po lekturze "szachownicy..." sięgnąłem jeszcze po 5 innych książek tego autora i się nie zawiodłem. Każda z nich inna, każda porównywalnie dobra, ale wybieram szachownicę z sentymentu, bo była "tą pierwszą".
9. Puzo Mario "Ojciec Chrzestny" - nie jest to kryminał sensu stricto, ale historia w nim opowiedziana jest tak wielowątkowa, a sama książka tak dobra, że można ją umieszczać w każdym zestawieniu. To w końcu samo życie.
10. Tyrmand Leopold "Zły" - last but not least, nasz polski rodzimy autor ze swoją jakże ciekawą analizą powojennego społeczeństwa. Tyrmand to świetny obserwator i rewelacyjny pisarz, a "Zły" to w końcu pierwszy polski powojenny kryminał.
Ok, to tyle ode mnie. Pozdrawiam ;)
a.marcinkan@gmail.com
Witaj Paulino!
OdpowiedzUsuńOdważyłam się jednak i przyszłam wytypować:)
1.Haynes Elizabeth "W najciemniejszym kącie" -niesamowity,przejmujący,czasami wręcz przerażający thriller psychologiczny. Najpierw czytając nie mogłam się od niego oderwać, a później miałam taki mętlik w głowie, że ani nie mogłam spać w nocy, ani w dzień pracować. Dla mnie rewelacyjna książka.
2.Grippando James "To coś"- książka może nie tak przerażająca jak sama okładka, jednak mnie tematyka wciągnęła. I ten tajemniczy cytat„„Zapłacisz tyle, ile ona jest dla ciebie warta”
3.Link Charlotte "Obserwator"- trzymający w napięciu kryminał o niespodziewanym zakończeniu. W dodatku autorka świetnie przedstawia portrety psychologiczne głównych postaci.
4.Harris Thomas "Milczenie owiec"- jeden z pierwszych thrillerów jaki przeczytałam w swoim życiu. Książka na wysokim poziomie, zawierająca wspaniały opis psychiki seryjnego mordercy.Dla mnie po dziś dzień niesamowita!
5.King Stephen "Zielona Mila"- majstersztyk!! Mnóstwo emocji, wspaniale wykreowana postać Johna Coffeygo. Książka , którą mogę czytać kilka razy i nigdy mi się nie znudzi.
aga2353@gmail.com
Pozdrawiam:)
1. Leopold Tyrmand "Zły"- "Wypili trzy ćwiartki wódki, po czym długo siedzieli milcząc, zaś w milczeniu tym było mnóstwo wzajemnych uczuć i kupa zadowolenia. Pierwszy raz pili razem alkohol. Ta chwila wymagała bowiem wielkiej dojrzałości i głębokiego, obopólnego zrozumienia."
OdpowiedzUsuń2. Marcin Świetlicki. Trylogia o Mistrzu- "– E, nie. Gdyby doszło, to w jakimkolwiek byłbym stanie, byłbym to zapamiętał na pewno. Takie rzeczy się pamięta. Pożegnania barmana przed wyjazdem do Nepalu można nie pamiętać, natomiast odbycie stosunku płciowego z narzeczoną kolegi po dwóch miesiącach abstynencji raczej się zauważa, mam nadzieję."
3. Frederick Forsyth "Dzień Szakala"- "„Ici Chacal."; „Nikt już w tej chwili nie może zatrzymać Szakala. Jest na to po prostu za późno, panowie.”
4. Mario Puzo "Ojciec Chrzestny"- "Nie można mówić „nie” ludziom, których się kocha, nie za często. To cały sekret. A poza tym, kiedy to mówisz, musi brzmieć jak „tak”. Albo trzeba ich samych skłonić do powiedzenia „nie”. Trzeba poświęcić na to sporo czasu i trudu. Ale ja jestem staroświecki, ty jesteś z nowego, dzisiejszego pokolenia, nie słuchaj mnie."; "Trzymaj swoich przyjaciół blisko, ale jeszcze bliżej trzymaj swoich wrogów."; "Wielcy ludzie nie rodzą się wielkimi, tylko się nimi stają."
5. Stieg Larsson "Mężczyźni którzy nienawidzą kobiet"- "Ludzie zawsze mają swoja tajemnice. Chodzi tylko o to, żeby je odgadnąć."
6. Umberto Eco "Imię róży"- "Badaj twarze, nie słuchaj tego, co mówią usta."; "Czasem prostaczkowie lepiej pojmują sprawy niźli uczeni."
7. Arthur Conan Doyle "Pies Baskervillów- [...] trzymał ją w uległości bądź miłością, bądź strachem, a może jednym i drugim, ponieważ jedno bynajmniej nie wyklucza drugiego.
8. Fiodor Dostojewski "Bracia Karamazow"- "Za wielki zakres dany jest człowiekowi! Szatan jeden wie, dlaczego to, co rozum obrzuca pogardą, przedstawia się w sercu jako rozkosz i piękno najwyższe. Czy jest piękno w Sodomie? O, wierz mi, że jest i to dla ogromnej większości ludzi. Piękną jest walka szatana z Bogiem, gdy polem bitwy są serca nasze."
9. Agatha Christie "4.50 z Paddington"- Konduktor sprawiał wrażenie, jakby wierzył, że pani McGillicuddy była zdolna widzieć wszystko i wszędzie, gdziekolwiek tylko zawiodła ją wyobraźnia.
Moja 10 wygląda następująco (motywować nie będę, bo jestem leniwy i mi się nie chce, a na nagrodach też mi nie zależy) :-P. Jak ktoś bardzo chce, to zawsze może zerknąć na moje opinie o tych książkach na LC. http://lubimyczytac.pl/profil/112329/maciej-zawadzki
OdpowiedzUsuń1. Drood - Dan Simmons
2. Czarna Dalia - James Ellroy
3. Impuls - Michael Weaver
4. Rzeka tajemnic - Dennis Lehane
5. Ofiara 44 - Tom Rob Smith
6. Straceni - Jack Ketchum
7. Otchłań zła - Maxime Chattam
8. Chemia śmierci - Simon Beckett
9. Pustkowia - Blake Crouch
10. Złe rzeczy się zdarzają - Harry Dolan
Poza dziesiątką: "Ciemność mroczniejsza niż noc" - Michael Connelly, "Dziewczyny których pożądał" - Jonathan Nasaw, "Oko za oko" - Patrick Senecal, "Pachnidło" - Patrick Suskind oraz wiele innych książek, których nie zdążyłem jeszcze przeczytać. :)
Moje typy do listy najlepszych kryminałów ever są następujące:
OdpowiedzUsuń1. Christie Agatha "Morderstwo w Orient Expressie" - Klasyka gatunku. Pierwsza powieść kryminalna, którą miałam w ręce i która mi się podobała, ba, która mnie mocno zaintrygowała. Choć przeczytałam później jeszcze kilka powieści Christie, to "Morderstwo..." jest moim absolutnym numerem jeden.
2. Eco Umberto "Imię Róży" - zaczęło się od filmu z Seanem Connerym. Potem była książka. I choć z początku czytanie jej sprawiło mi wiele trudności, to im dalej się w nią zagłębiałam, tym bardziej mnie wciągała. Poza tym odnoszę wrażenie, że jest to powieść, którą można czytać kilkakrotnie i za każdym razem dostrzegać nowe szczegóły.
3. Jamroziński Tomasz "Schodząc ze ścieżki" - pierwszy polski kryminał, który mi się spodobał. Przeczytałam go jakiś czas temu. Co było w nim najlepsze, najciekawsze? To, że przedstawiał realne warunki panujące w polskiej policji. Nie było w nim miejsca na szybkie samochody, strzelanie bez ostrzeżenia i drogie drinki w luksusowych restauracjach pomiędzy złapaniem kolejnego podejrzanego. Było trudno, z problemami i wiecznie narzekającymi przełożonymi. Czyli tak, jak jest naprawdę. Duży plus za realność.
4. Läckberg Camilla "Księżniczka z lodu" - druga powieść Lackberg, którą przeczytałam (pierwsza była nowelka "Zamieć śnieżna i woń migdałów"). Pani Lackberg bardzo fajnie łączy wątek morderstw z wątkiem obyczajowym. Robi to w taki sposób, że oba ze sobą współgrają, jeden nie wychodzi przed drugi.
5. Mori Carla "Krew, pot i łzy" - rewelacyjny debiut. Tutaj nie będę się dużo rozpisywać. Napiszę tylko. że jest krwawo, mrocznie i kontrowersyjnie. Autorce należą się brawa za "ciekawe" podejście do tematu tabu, którym w Polsce są wszystkie sprawy związane z wiarą i kościołem.
6. Puzo Mario "Ojciec chrzestny" - last, but not least. Klasyk powieści kryminalnej, gangsterskiej. Do przeczytania zabierałam się długo, ale jak tylko zaczęłam czytać, nie mogłam się oderwać. Filmów nie oglądnęłam do tej pory (co nie przeszkadzało mi w odpowiednich rolach poobsadzać Marlona Brando, Ala Pacino czy Roberta De Niro), ale książkę nadal mam w pamięci. Myślę, że jest to książka, którą powinien przeczytać każdy, kto uważa się za miłośnika powieści kryminalnej.
wiedzma-czyta@o2.pl
Cześć.
OdpowiedzUsuńJa mam takie typy:
1) Rzeka Tajemnic, Dennis Lehane - uważam, że ten kryminał powinien być na pierwszym miejscu listy. Czym motywuję swój typ? No cóż. Przede wszystkim nie jest to zwyczajny kryminał jak ich wiele. Lehane umiejętnie łączy ze sobą różne gatunki. Mamy tu elementy dramatu psychologicznego i powieści gangsterskiej. Jest tajemnica z przed lat, która warunkuje postępowanie bohaterów w teraźniejszości. Miłość, nienawiść, przyjaźń, lojalność i zemsta - połączone ze sobą tworzą mieszankę wybuchową. Historia przedstawiona w książce jest prosta, ale nie banalna. Na tyle jednak prosta, że czytelnik szybko identyfikuje się z bohaterami. Na tyle prosta, że może przydarzyć się każdemu. Opowiada o zwykłych ludziach, takich jak my, z problemami życia codziennego. Nie jest to historia wyssana z palca, która intryguje, a z drugiej strony jest na tyle nie rzeczywista, że odrzuca. Co najważniejsze trudno zapomnieć to o czym przeczytaliśmy. Długo można o niej myśleć i dyskutować, a każdy może inaczej patrzeć na pewne sprawy. Lehane nie daje oczywistych odpowiedzi, a interpretację zostawia czytelnikowi.
2) Wyspa Tajemnic, Dennis Lehane - wiem, że mówiłaś aby podać jedną książkę danego autora. Jednak Wyspę Tajemnic uważam także za jeden z lepszych kryminałów. Jedyna czarna perła, która czaruje swoim blaskiem. Złożona historia opowiedziana prostymi słowami, w naturalny sposób przemawiająca do czytelnika. Odnosimy wrażenie, że przeżywamy przygody wraz z głównymi bohaterami. Wraz z nimi pogrążamy się w szaleństwie i rozpaczy. A na koniec Lehane serwuje nam zakończenie, którego w żaden sposób nie byliśmy w stanie przewidzieć.
3) Diabelskie Kości, Katchy Reichs - ciekawy styl pisania. Mimo, że powielany schemat, to fabuła intrygująca. Autorka przybliża nam temat sekt i religii synkretycznych. Ukazując ich styl działania i niebezpieczeństwo ze sobą niosące.
4) Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet, Stieg Larson - intrygująca i tajemnicza historia kryminalna. Nie rozwiązana zagadka z przed lat. Rodzinne tajemnice z przeszłości, które oddziaływają w sposób negatywny na nowe pokolenia. Nienawiść rasowa i jej podłoże. No i oczywiści nasza dziewczyna z tatuażem smoka, jedyna w swoim rodzaju. Najlepsza rekomendacja.
5) Dr Jekyll i pan Hyde, Robert Louis Stevenson - Książka ta ma wiele znaczeń i można ją różnie interpretować. Nie tylko mówi nam o pragnieniu czynienia zła anonimowo przez osoby chcące uchodzić za w pełni dobre, ale też o dwoistości natury ludzkiej, która by pozostać w równowadze musi być zlepkiem dobra i zła. Bohaterowie tej książki są nam znani tylko z imienia i nazwiska. Akcja toczy się przez parę mrocznych i ponurych dni. Autor nie daje nam jednoznacznych odpowiedzi, a interpretację swojego opowiadania zostawia czytelnikom.
6) Pies Baskerwille'ów, sir Arthur Conan Doyle - tej książki nie trzeba rekomendować. Klasyk gatunku. Tłoczące się zewsząd opary grozy i napięcia wznoszą się na każdej stronie. Napięcie jest umiejętnie budowane. Dzieje się tak nie tylko dzięki dobrze skonstruowanej fabule i siatce intryg bohaterów, lecz także dzięki samemu Holmesowi - którego osobowość zjednuje sobie czytelnika od początku i budzi prawdziwy podziw - nie tylko dla umiejętności dedukcji, lecz przede wszystkim sposobu bycia.
7) Nie mów nikomu, Harlan Coben - powieść jest skonstruowana według najlepszych reguł gatunku. Nieoczekiwane zwroty akcji, fałszywe tropy prowadzące donikąd, pozornie niemożliwe do wyjaśnienia zagadki. Coben do końca trzyma w napięciu i niepewności. Wszystkie odpowiedzi pojawiają się stopniowo i powoli na sam koniec książki. A nawet jeśli czytelnik domyśla się kilku kwestii, to ostatni strona i tak go zaskoczy.
Niestety tym razem zapomniałem podać adres e-mail: recenzjesimona@gmail.com
OdpowiedzUsuń1. Atkinson Kate, Historie jednej sprawy - za szatańsko precyzyjnie skonstruowaną intrygę, a przy okazji świetny styl autorki. Jedna z tych książek, które chcesz przeczytać raz jeszcze już w chwilę po przerzuceniu ostatniej strony.
OdpowiedzUsuń2. Bloch Robert, Psychoza - mimo ponad 50 lat na karku nadal robi wrażenie. Klasyka.
3. Connelly Michael, Cmentarzysko - za postać Harry'ego Boscha, którego dziś - po przeczytaniu kilku kryminałów, w których występuję - uważam za swojego dobrego książkowego kumpla.
4. Flynn Gillian, Mroczny zakątek - przemyślana, zaskakująca, świeża. Moje prywatne odkrycie zeszłego roku.
5. Smith Tom Rob, Ofiara 44 - działa na wyobraźnie. Nieomal przyczyna niedotlenienia mojego mózgu (od wstrzymywania oddechu). Świetnie się czyta.
6. Levien David, Miasto słońca - za filmową narrację i szybką akcję przy zachowaniu odpowiednio zarysowanego tła opowieści.
7. Larsson Stieg, Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet - za zbudzenie mojej fascynacji skandynawskim kryminałem.
8. King Stephen, Misery - bo można czytać piąty raz, znać zakończenie na pamięć, a wciąż jest w stanie niebezpiecznie przyspieszyć tętno.
9. Indriðason Arnaldur, Głos - za świetnie wykreowanych bohaterów, za perfekcyjne połączenie wątku kryminalnego z obyczajowym, a w końcu za przytłaczający, ponury klimat, któremu nie sposób nie ulec.
10. Graysmith Robert, Zodiak - bo czyta się niczym wzorowo napisany kryminał.
E-mail: spokowap@o2.pl
Myślałam, myślałam, niewiele mi wyszło, ale obstawiam tytuły:
OdpowiedzUsuń1. Beckett Simon "Zapisane w kościach" - Powieść ta sztormem miasta, w miejscowości odciętej od świat. Gdzie trup się ściele, tajemnic jest wiele, a doktor Hunter poczyna sobie śmiele.
2. Crouch Blake "Pustkowia" - Zabójcze listy i psychopaty pomysły, do szaleństwa doprowadzą nawet umysł bystry.
3.Dolan Harry "Złe rzeczy się zdarzają" - Ukrycie ciała to grata, dla Loogana co z cudzą żoną sobie pozwala. Przez labirynt intryg Cię poprowadzi, aż nadmiar emocji łeb Cię rozsadzi.
4. Ketchum Jack "Straceni" - Zabawy z bronią kończą się agonią. Nie chcesz ambarasu - nie idź z Ketchumem do lasu.
5.Minier Bernard "Bielszy odcień śmierci" - Bajkowe zimowe miasteczko nie jest wcale sielaneczką. Szaleniec chorą wyobraźnią się posługując, przeraża - mrocznym nastrojem atakując.
6. Koontz Dean "Fałszywa pamięć" - Umysł ludzki nie zawsze pokona zagmatwane sztuczki, więc jeśli chcesz uchować zdrowie, weź valium, aby szaleństwu zapobiegł.
7. Drvenkar Zoran "Sorry" - Przeprosiny bywają szczere, jednak nie wierz Zohranowi, bo Ci fioła dorobi.
264sz@vp.pl
Uzasadnienie to nijakie, ale starałam się jak mogłam :-)
Tak poza tym, "Baśniarz" Michaelis to kryminał? oj chyba nie bardzo.
Ja podobnie jak anonimowy udziału w konkursie nie biorę, ale swoje typy podam, żeby dopomóc w stworzeniu tego interesującego rankingu :D
OdpowiedzUsuń1. Larsson Stieg, Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet
2. sir Doyle Arthur Conan, Przygody Sherlocka Holmesa
3. King Stephen, Misery
4. King Stephen, Zielona Mila
5. Lehane Dennis, Gdzie jesteś, Amando?
6. Poe Edgar Allan, Opowieści miłosne, śmiertelne i tajemnicze
Pozdrawiam :)
Armalkolit wysłała mi swoje typy na maila:
OdpowiedzUsuń1. "Psychoza" Robert Bloch
Wolę tę historię w wersji filmowej niż książkowej, ale należy docenić autora za jej stworzenie. Na podstawie książki powstał chyba jeden z najsłynniejszych filmów świata. Warto znać, bo wiele jest nawiązań do niej w popkulturze. Pamiętam jeden odcinek serialu "Detektyw Monk" nawiązujący do "Psychozy". Powstał również serial "Bates Motel" stanowiący prequel "Psychozy". Poza tym Bloch to fajny facet - czytałam kiedyś, że na pytanie dziennikarza, czy tworzone przez niego mroczne historie nie wpływają na jego psychikę, odpowiedział (parafraza a nie cytat): "Ależ skąd. Mam serce małego chłopca. Trzymam je w słoiku na biurku".
2. "Wszystko czerwone" Joanna Chmielewska
Skoro to lista najlepszych kryminałów ever, warto żeby znalazły się na niej różne rodzaje kryminałów. Ta książka to najśmieszniejszy kryminał humorystyczny jaki kiedykolwiek czytałam - naprawdę często się śmiałam :)
3. "Zabójstwo Rogera Ackroyda" Agatha Christie
Powieść z bardzo zaskakującym zakończeniem. Za zastosowany w niej chwyt autorka została nawet tymczasowo wykluczona z "Klubu Detektywów" zrzeszającego autorów kryminałów. Więcej nie będę mówić, bo jeszcze niechcący powiem za dużo ;)
4. "Zodiak" Robert Graysmith
Właściwie nie jestem pewna czy ta książka powinna się tu znaleźć. Z tego co wiem, jest to przedstawienie prawdziwych wydarzeń, zapis dziennikarskiego śledztwa, a nie powieść (tak ja to odebrałam). Książka nie jest do tego napisana dobrze - można pogubić się w ilości nazwisk, dat itd. Lecz mimo tego naprawdę wciąga - relacja z prawdziwego śledztwa w nierozwiązanej nigdy sprawie jest fascynująca!
5. "Rzeka Tajemnic" Dennis Lehane
Czy mogę polecać książkę, której nie przeczytałam? Obejrzałam za to film, który podczas pierwszego seansu zrobił na mnie ogromne wrażenie. Dlatego umieściłam "Rzekę Tajemnic" na mojej liście, bo to świetna historia i warto ją poznać. Kiedyś przeczytam ;)
6. "Dr Jekyll i Pan Hyde"Robert Louise Stevenson
Książka, o której chyba każdy słyszał, a niewielu ją czytało, warto poznać oryginalną historię i jej zakończenie.
Większość mojej lista zajmuje Christie ze swoimi powieściami (na pewno wcale nie dlatego, że większości książek z listy nie czytałam i musiałam brzytwy się chwytać;) ). Swego czasu zaczytywałam się w jej książkach, a po skończonej lekturze dużo czasu potrzebowałam na ochłonięcie z emocji. Poza "Zabójstwem Rogera Ackroyda" równie mocno podobały mi się:
7. "4.50 z Paddington" Agatha Christie
Pamiętam scenę z tej książki, w której bohaterka znajduje ciało zamordowanej - miałam wtedy ciarki na plecach. W tej książce spotkamy pannę Marple, przemiłą starszą panią, która potrafi rozwikłać skomplikowane zagadki - czyż nie jest to oryginalna postać jak na detektywa?
8. "Dom nad Kanałem" Agatha Christie
Być może jestem jedyną osobą, która bała się podczas lektury kryminałów Christie (może dlatego, że czytałam je jako dziecko) i to jest jeden z tych tytułów, który wywołał u mnie wiele emocji. Możemy poznać tu Tommyego i Tuppence, parę która wystąpiła w kilku powieściach Christie, a jest mniej znana.
9. "A. B. C." Agatha Christie
Ciekawa wariacja na temat seryjnego mordercy, który swoje ofiary dobiera według porządku alfabetycznego...Czoła stawia mu jak zwykle genialny Herkules Poirot, najsłynniejszy detektyw stworzony przez Christie.
10. "Śmierć w chmurach" Agatha Christie
Czytałam tę książkę jakieś 7 lat temu i choć nie jestem w stanie odtworzyć szczegółów intrygi, do dziś pamiętam finałową scenę, a to chyba o czymś świadczy? ;)
Widzę, że już dodałaś za mnie listę, dziękuję :)
UsuńI w ogóle przepraszam, bo ja coś nieogarnięta jestem - po pierwsze zrozumiałam, że ma być 10 tytułów, a nie do 10, po drugie w ogóle coś nie znalazłam tego miejsca, dopiero jak mi linka przeslalas xD
Ale pomijając już moje nieogarnięcie, skoro już do mnie dotarło, że ma być do 10, a nie 10 to proponuję 4 ostatnich pozycji nie brać pod uwagę, żeby było zgodnie z regulaminem :)
Chciałem poinformować, że książka dotarła, dziś zabieram się za czytanie - dzięki! :)
OdpowiedzUsuńNo i czytam. Bardzo mi się podoba, choć opinie w polskim internecie były raczej chłodne - się nie znają :-)
Usuń